+48 59 86 24 265
ul. Polna 1
84-300 Lębork
Na rynku komponentów przeznaczonych do budowy przemysłowych systemów pneumatycznych dostępna jest obecnie tak duża liczba rozmaitych rozwiązań, że samo porównanie parametrów poszczególnych materiałów i ich przydatności w przypadku konkretnych zastosowań zajmuje bardzo dużo czasu. Dlatego właśnie zdecydowaliśmy się napisać niniejszy artykuł, aby nieco pomóc Państwu dobrać odpowiednie rury do instalacji sprzężonego powietrza. Przyjrzymy się tutaj najpopularniejszym systemom i postaramy się wskazać ich mocne i słabe strony.
Jakie rury wybrać do instalacji sprężonego powietrza?
Zacznijmy od zdecydowanie najpopularniejszego obecnie systemu rur zaciskanych, czyli Mapress C-Stahl od firmy Geberit znanej z innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie pneumatyki. Jest on przede wszystkim bardzo prosty i szybki w montażu.
Zaletą tego systemu wykonanego ze stali węglowej jest odporność na szeroki zakres temperatur roboczych, duża lekkość oraz to, że producent oferuje rury w bardzo różnorodnych rozmiarach – ich średnica może wynosić nawet do 108 mm. Dzięki wysokiej wytrzymałości, system ten wykorzystuje się do budowy instalacji pneumatycznych zarówno wewnątrz hal przemysłowych, jak i na zewnątrz.
Warto również dodać, że jest on dostępny w trzech wariantach:
Inne warte rozważenia rury do instalacji sprężonego powietrza
Choć inne systemy nie są obecnie stosowane na tak szeroką skalę, jak wspomniany już wyżej Mapress C-Stahl, to w przemyśle ciągle spotykamy rury aluminiowe, które w większości przypadków zapewniają niskie opory przepływu sprężonego powietrza, a także świetną szczelność połączeń w przypadku zastosowania o-ringów.
W niektórych sytuacjach dobrze sprawdzają się także rury z tworzyw sztucznych, np. z poliamidu, zwłaszcza wówczas, gdy konieczne jest spełnienie rygorystycznych norm higienicznych obowiązujących m.in. w przemyśle spożywczym. Wadą tego rozwiązania jest niestety możliwość wystąpienia odkształceń na skutek działania wysokiej temperatury, co znacznie obniża żywotność systemu – może się więc przyczyniać do kosztownych przerw w dostawach sprężonego powietrza.